جاذبه های گردشگری استانبول

قصر توپکاپی استانبول  

بازدید از قصر توپکاپی استانبول از جمله جاذبه های گنجانده شده در تور استانبول است که دیدن معماری بی نظیر آن هوش از سر شما خواهد برد. اگر در حال انتخاب تور استانبول برای سفر آینده خود هستید توصیه می شود آن توری که بازدید از قصر توپکاپی استانبول از جمله جاذبه های گردشگری آن است را انتخاب کنید.   

قصر توپکاپی استانبول واقع شده در کشور ترکیه نه تنها اقامتگاه سلاطین عثمانی بوده بلکه مرکز اداری و آموزشی دولت نیز بوده است. در ابتدا بین سالهای 1460 تا 1478 توسط سلطان محمد دوم فاتح قسطنطنیه ساخته شد و در طول تاریخ طولانی خود بارها گسترش یافت و تغییر کرد.

گنجینه سلطنتی، یادگارهای مقدس پیامبر اکرم و بایگانی شاهنشاهی همچنان در قصر توپکاپی استانبول حفظ شده است و از آنجا که این کاخ محل سکونت اجدادی سلسله عثمانی و همچنین مکانی بود که یادگارهای مقدس در آن قرار داشت، حفاظت از قصر توپکاپی استانبول حفاظت از ارزش های ملی کشور ترکیه محسوب می شود. قصر توپکاپی استانبول همچنان میزبان برخی از مراسم های دولتی نیز می باشد. به دنبال لغو سلطنت عثمانی در سال 1922، این کاخ در تاریخ 3 آوریل 1924 به دستور مصطفی کمال آتاتورک به موزه تبدیل شد.

پس از فتح قسطنطنیه، سلطان محمود دوم(درگذشته 1444-46، 1451-81) دستور ساخت کاخ دیگری جهت الحاق به قصر توپکاپی استانبول را داده است. قصر توپکاپی استانبول که در طی قرن ها توسعه و رشد یافت، نقش مهمی در فلسفه دولت عثمانی و در روابط بین کاخ و موضوعات آن داشت. هنگامی که قصر توپکاپی استانبول برای اولین بار ساخته شد، نقشه آن تحت تأثیر شکوه کاخ ادیرنه واقع در رودخانه Tunca بود، که توسط پدر مهدی دوم، سلطان مراد دوم ساخته شده بود.  

قصر توپکاپی استانبول در بالای آکروپولیس بیزانس در Sarayburnu در نوک شبه جزیره استانبول ساخته شده است. این منطقه توسط دریای مرمره، بسفر و شاخ طلایی احاطه شده است. قصر توپکاپی استانبول با دیوارهای محاصره ای به طول 1400 متر احاطه شده است که به "دیوارهای سلطنتی" معروف هستند. 

قصر توپکاپی استانبول حدود 700000 متر مربع مساحت دارد که بخش عمده آن برای باغ های سلطنتی (Hasbahçe) جدا شده است. قصر توپکاپی استانبول از دو سازمان اساسی تشکیل شده است: کاخ بیرونی (Bîrûn) و کاخ داخلی (Enderûn). حرم بخشی از کاخ دومی است. طراحی اقامتگاه ها، مراسم ها و فضاهای تشریفاتی و بسیاری از امکانات کاخ مطابق با این اصل اساسی سازمانی تنظیم شده است.

در مجتمع قصر توپکاپی استانبول سه دروازه اصلی وجود دارد: دروازه امپریال، دروازه سلام و دروازه Felicity . سایر اجزای این کاخ شامل حیاط های چهارگانه، حرم، باغ سلطنتی معروف به باغ گل رز و باغ های مختلف دیگر است.  

زمان بازدید مجتمع قصر توپکاپی استانبول

در صورت سفر به کشور ترکیه کشوری پر از جاذبه های تاریخی و فرهنگی و طبیعی، دیدن از جاذبه تاریخی قصر توپکاپی استانبول توصیه می شود. این موزه باغ همه روزه جهت بازدید عموم باز است و در ساعات اداری می توانید از این قصر رویایی دیدن فرمایید. بهتر است بدانید جهت بازدید از بخش های مذهبی کاخ باید ظاهری آراسته و متناسب داشته باشید در غیر اینصورت اجازه ورود به بخش های مذهبی را نخواهید داشت. مجتمع قصر توپکاپی استانبول در روزهای تعطیل رسمی بسته می باشد. 

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm