جاذبه گردشگری وان

درب مهر 

یکی از جاذبه های تاریخی شهر وان درب مهر می باشد که در تور وان شما می توانید از این مکان جذاب و دیدنی بازدید نمایید. کلمه مهر را که بر روی این درب گذاشته اند به معنی نورپردازی می باشد، چرا که آنها بر این باور بودند که خداوند مانند نوری از درون این درب بیرون می آید. قدمت درب مهر به دوران پیش از تاریخ باز می گردد و به همین دلیل در هر دوره تاریخی از آن به معانی و تفاسیر گوناگون استفاده می کردند. در بین افسانه های بسیار متعدد مانند افسانه هرتز بیان شده است که از درب مهر به عنوان انبار غنایم در زمان حضرت علی استفاده شده است، و هر روز از یکی از این درب ها استفاده می شده است.

یکی دیگر از باورهایی که در مورد درب مهر وجود دارد این است که یک چوپان با انجام دادن طلسم هایی به درب گفت بازشو و آن هم باز شد که در درونش گنج های فراوانی وجود داشت، زمانی که چوپان درون رفت خوابش برد و زانی که بیدار شد دیگر طلسم را به یاد نیاورد و در درون درب ماندگار شد. ساخت و تاسیس این درب مربوط به زمان اورارتو می باشد، همانطوری که می دانید اورارتوها اولین قبایل مهمی بودند که در شهر وان حکومت می کردند و به همین دلیل بیشتر جاذبه های تاریخی که در وان وجود دارد مربوط به دوران اورارتوها می باشد. در درون این درب رازهای بسیاری خفته است که در هر دوره تاریخی برای آن افسانه های زیادی را بیان کرده اند.

درب مهر

ویژگی های درب مهر 

درب مهر مستطیل شکل می باشد که آن را پادشاه اورارتو با سنگ آهک ساخته است. این درب به وسیله دو نمای بسیار زیبا احاطه شده است و مانند بسیاری از دروازه های دیگری که در دنیا وجود دارد، این هم یکی از دروازه های مقدس به شمار می رود. کتیبه های میخی بسیاری بر روی این درب و کنار آن حک شده است که می توانید آنها را از نزدیک مشاهده کنید. بدون شک با مشاهده  درب مهر در دل تاریخ قدم می گذارید و دنیای زیبایی را از نزدیک مشاهده خواهید کرد. کتیبه ای که بر روی این درب وجود دارد 94 سطح می باشد که موضوع آن در مورد خدا و درک الهی است.

در کتیبه درب مهر نام تمامی خدایان اورارتو حک شده است، و تمامی حیواناتی را که برای این خدایان قربانی می کردند را هم نام برده اند. اطلاعاتی که مربوط به خدایان و رسم و رسوم های آنها وجود دارد را به بهترین نحو ممکن می توانید بر روی کتیبه این درب مشاهده کنید، در واقع بسیاری از کسانی که علاقه زیادی به تاریخ دارند باید از این درب بازدید نمایند. شما اگر همراه با تور وان به این این شهر زیبا رفتید به این جاذبه تاریخی حتما سری بزنید که بدون شک بازدید آن برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود. افرادی که در مورد تاریخ دوران باستان تحقیق می کنند بهترین منبع تاریخی برای آنها این درب به شمار می رود.

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm