جاذبه گردشگری وان

الفبای خشایار شاه اول 

الفبای خشایار شاه اولیکی دیگر از جاذبه های تاریخی شهر وان است، بسیاری از افرادی که به جاذبه های تاریخی علاقه دارند، بدون شک در تور وان شرکت می کنند تا از نزدیک برخی از بهترین و زیباترین جاذبه های تاریخی ار در این شهر مشاهده کنند. بسیاری از افراد بر این باور می باشند که شهر وان جاذبه های تاریخ بیشتری نسبت به جاذبه های گردشگری دارد، این امر به این دلیل است که قدمت این شهر بیشتر از شهرهای دیگر است و به همین دلیل تمامی آثار باستانی را که در آن وجود دارد را سالم نگه داشتند، یکی از این آثار باستانی الفبای خشایار شاه اول می باشد که در این شهر قرار دارد و شما همراه با تور وان می توانید از یان مکان تاریخی زیبا بازدید نمایید. این کتیبه بسیار زیبا در قلعه وان قرار گرفته است و از آتجایی که در آن دوره قلعه وان اهمیت بسیار زیادی داشته خشایارشاه دستور نصب آن را بر روی این قلعه داده است.

قدمت الفبای خشایار شاه اول در شهر وان به سال 521 پیش از میلاد باز می گردد که در این سال داریوش اول دستور دارد الفبای پارسی را بر روی کتیبه های کوچکی حک کنند و این کتیبه ها را در بیشتر شهرهایی که در قلمرو آنها می باشد نصب نمایند. این روش در دوران جانشینان او هم رایج بود و به همین دلیل خشایار شا که جانشین داریوش اول به شمار می رود هم از این روش پیروی کرد. از آنجایی که شهر وان در گذشته به عنوان پایتخت اورارتوها به شمار می رفته است خشایار شا دستور می دهد الفبای خشایار شاه اول را در این شهر نصب کنند. این کتیبه به سه زبان حک شده است، که یکی از زبان های آن بابلی، دیگری ایلامی و سومی فارسی می باشد.

الفبای خشایار شا اول

ویژگی های الفبای خشایار شاه اول

همانطوری که بیان کردیم الفبای خشایار شاه اول یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی شهر وان به شمار می رود. در واقع شما باید بدانید هر جاذبه تاریخی و باستانی که در این شهر وجود دارد و مربوط به دوران اورارتوها می باشد قدمت بسیاری دارد. این کتایبه بسیار زیبا که به دستور خشایارشا اول در این شهر بنا شده است بازگو کننده پادشاهی او می باشد و در آن ذکر شده است که زبان پارسی اولین زبان کشور ایران شناخته می شود.

الفبای خشایار شاه اول بر روی تکه سنگ بسیار بزرگی حک شده است و بسیاری از کسانی که باستان شناس هستند و تخصص بسیاری در این زمینه دارند از این کتیبه بازدید نموده اند و اصالت آن را تایید کرده اند. این کتیبه زیبایی بسیاری دارد و بسیاری از کسانی که به تاریخ علاقه دارند از این مکان جذاب تاریخی باید بازدید نمایند. شما اگر برای سفر به شهر وان همراه با تور وان باشید می توانید از بسیاری از جاذبه های تاریخ و گردشگری این شهر بازدید نمایید که یکی از بهترین جاذبه های آن همین کتیبه تاریخی می باشد. نصب کردن این کتیبه در آن دوره در شهر وان نشانگر اهمیت و توجه ویژه ای می باشد که در آن زمان به شهر وان داشته اند. بر همین اساس باید بدانید این کتیبه ارزش بسیاری دارد.

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm