جاذبه های گردشگری نخجوان

غار اصحاب کهف

یکی از جاذبه های دیدنی که با تور نخجوان تجربه خواهید کرد، غاری به نام غار اصحاب کهف می باشد که مردم نخجوان اعتقاد دارند اصحاب کهف خواب طولانی مدت خود را در این غار گذراندند.در ادامه مطلب بیشتر با این غار آشنا می شوید.

 

غار اصحاب کهف نخجوان

موقعیت مکانی غار اصحاب کهف

   غار معروف به غار اصحاب کهف در ۲۰ کیلومتری شمال شرق نخجوان، در کوهستانی واقع در شهرستان بابک قرار دارد. بعد از گذراندن ۱۸ کیلومتر در جاده اصلی وارد یک جاده فرعی که سر جاده یک راهنمای مسیر سیمانی سفید رنگ با پایه های صورتی قرار دادند و روی آن را به روسی، غار اصحاب کهف نوشتند، می شوید در انتهای این جاده می‌توانید این غار را مشاهده کنید. سالانه گردشگران زیادی برای دیدن این غار به نخجوان سفر می‌کنند و یکی از مزیت‌های تور نخجوان هم بازدید از این غار میباشد.

توصیف غار اصحاب کهف نخجوان

 غار اصحاب کهف در بالای کوهی بلند و درون دره ای قرار دارد. برای رسیدن به این غار باید یک مسیر پلکانی را پشت سر بگذارید. در طول مسیر یک مسجد که با آجر های سرخ رنگ ساخته شده است به چشم میخورد. درون مسجد، سمت قبله، سنگ مرمری روی دیوار نصب شده است و در وسط این سنگ یک آیه ای از قرآن کریم نوشته شده و در قسمت حاشیه آن هم دست نوشته وجود دارد. بعضی از زائرین علاوه بر نماز و نیایش درون این مسجد شمع روشن میکنند و دعا میخوانند.

 

سنگ مرمری که درون مسجد نزدیک غار اصحاب کهف وجود دارد

بعد از گذراندن دویست پله، به دره ای می رسید، در ابتدای ورود به غار تابلوی سنگی را مشاهده خواهید کرد که نام و مشخصات این غار روی آن نوشته شده است، بعد از ورود به دره یک سکو که رو به مشرق است مشاهده میکنید که اهالی آنجا اعتقاد دارند اصحاب کهف روی این سکو به خواب رفته بودند. درون غار سنگ هایی به چشم می خورد که روی هم چیده شده اند، دلیل چیدن این سنگ ها روی هم، اعتقاد مردم آنجاست که آنها معتقدند با چیدن سنگ ها روی هم، به برطرف شدن مشکل شان کمک می کند.

 اگر همچنان پله ها را ادامه دهید به حفره دیگری در دل کوه میرسید که این حفره نقطه پایان غار می باشد.

 در محوطه اطراف غار و مسجد آلاچیق، چایخانه، بوفه، سرویس بهداشتی و دیگر امکانات را برای گردشگران فراهم کرده‌اند.

 در آخر هم باید بگوییم که اهالی آن منطقه برای این غار ارزش زیادی قائل هستند به گونه‌ای که تابلویی را در ورودی این منطقه نصب کردند که اعمال ثواب و اعمال گناه را برای زیارتگاه غار اصحاب کهف روی آن نوشته شده است نوشته ی روی این تابلو به شرح زیر است.

  • اعمال ثواب

     حفاظت از فضای سبز، کاشت درخت، رعایت نکردن موازین اخلاقی و مراقبت از تجهیزات زائران

  • اعمال گناه

عدم مراقبت از تجهیزات زائران، عدم رعایت موازین اخلاقی، رعایت نکردن هنجارهای اجتماعی،                    

  عدم حفاظت از فضای سبز، نوشتن یادگاری روی سنگ ها و صخره ها

سنگ های روی هم چیده شده درون غار اصحاب کهف

اصحاب کهف که بودند؟

بعد از توصیف غار اصحاب کهف در نخجوان، حال میخواهیم به طور مختصر اصحاب کهف را به شما بشناسانیم.

اصحاب کهف مسیحیانی بودند که در دوره حکمرانی دقیانوس، در شهر افسوس که یکی از شهر های ترکیه امروزی  بود زندگی می کردند. همه آنها به غیر از یک چوپان و سگش اشراف زاده بودند که دین خود را مخفی می کردند. وقتی آنان دیگر نتوانستند ظلم حاکم را تحمل کنند به غار پناه بردند در آن غار به مدت ۳۰۹ سال به خواب فرو رفتند، وقتی که بیدار شدند، خود فکر می کردند که فقط چند ساعت از خواب آنها گذشته است. ولی وقتی به شهر می‌روند و می‌بینند که همه چیز عوض شده است دوباره به غار برمی گردند و از خدا میخواهند که یک خواب ابدی به آنها بدهد، در این هنگام در ورودی غار بسته می‌شود و آنها به یک خواب ابدی فرو می روند.

بهترین زمان بازدید از غار اصحاب کهف

 شما در تمام طول سال می توانید از این غار بازدید کنید ولی پیشنهاد می شود که فصل زمستان را برای بازدید انتخاب نکنید زیرا ممکن است پله های ورودی این غار به دلیل یخبندان سر و لیز باشند و بازدید را برای شما سخت کند.

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm