جاذبه های گردشگری نخجوان

غار نمکی دوزداغ

یکی از جاذبه های دیدنی شهر نخجوان غار نمک دوزداغ می باشد وقتی با تور نخجوان همراه شوید، بازدید از این غار برای شما امکان پذیر می شود. در ادامه مطلب می خواهیم شما را با غار نمک که در کوه دوزداغ وجود دارد آشنا کنیم.

موقعیت مکانی غار نمک

در دل کوه دوزداغ شهر نخجوان که ارتفاع آن ۱۱۷۳ میباشد، غار نمکی وجود دارد که در سال ۱۹۷۹ این غار نمک را به یک مرکز درمانی تبدیل کرده‌اند. این غار در فاصله ۱۴ کیلومتری شهر نخجوان و در فاصله دو کیلومتری هتل پنج ستاره دوزداغ قرار دارد.

غار نمک دوزداغ


غار نمک دوزداغ

 غار نمک دوزداغ یکی از جاذبه های دیدنی است که با تور نخجوان تجربه خواهید کرد. غار نمک کوه دوزداغ مانند غار نمکدان قشم که در کشور خودمان قرار دارد، به صورت طبیعی به وجود آمده است. این غار طبیعی باعث به وجود آمدن بیمارستانی شده است که عمق آن ۱۱۰ متر و وسعت آن ۳۰۰ متر می باشد و سالانه علاوه بر گردشگران، افرادی که از بیماری‌های ریوی مانند: آسم، آلرژی و برونشیت رنج می‌برند به غار نمک می آیند تا با نمک درمانی معالجه شوند. درمان با نمک یکی از روش هایی است که هم راحت و بدون دردسر انجام میشود و هم در طول مدت درمان نیازی به استفاده دارو های مختلف نخواهد بود. درمان به روش نمک درمانی دراین غار به این صورت است که بیمار با توجه به شدت بیماری در معرض ذرات کوچک شده نمک قرار میگیرد . در این غار دو بخش زنانه، سه بخش مردانه و دو بخش کودک برای درمان بیماران وجود دارد که با هم ۳۰۰ تختخوابی می باشد. دوره درمان برای بزرگسالان ۲۰ تا ۲۴ روز و برای کودکان ۱۴ تا ۱۸ روز میباشد که بیماران از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ساعت ۹ صبح را در این غار میگذرانند. غار نمک سالانه پذیرای ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ بیمار است. خاصیت درمانیی این غار به قدری بالا است که طبق آمار ۸۰ تا ۸۵ درصد بیماران بزرگسال و ۹۶ تا ۹۸ در صد از بیماران کودک در این غار بهبود یافته اند. نورپردازی که درون غار نمک انجام داده اند زیبایی آن را چند برابر کرده است. علاوه بر این با همکاری سازمان گردشگری برای جذابیت غار روی دیوارها و سقف غار را شکل هایی از پرندگان و حیوانات حجاری کرده‌اند و شما می توانید با قدم زدن در این غار به پیدا کردن عکس حیوانات مشغول شوید و به یاد بیاورید که نخستین خانه امن انسانها همین غارها بوده است. برای کنجکاوی اگر انگشت تر خود را به دیوارهای سنگی غار بزنید و آن را بچشید به راحتی می توانید شوری نمک آن را حس کنید.

امکانات موجود در غار

برای راحتی حال گردشگران در غار نمک امکاناتی مانند بوفه، میز و صندلی راحتی فراهم شده است تا  گردشگران و بازدیدکنندگان در هنگام بازدید از این غار مکانی را برای استراحت داشته باشند.

امکانات غار نمک

شرایط هوای درون غار

شرایط هوایی درون غار به شرح زیر میباشد.

  • دمای هوای داخل غار در چهار فصل سال بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد می باشد.
  • فشار هوا ۷۴۰ میلیمتر جیوه است.
  • رطوبت هوای درون غار بین ۲۴ الی ۵۰ درصد می باشد.
  • سرعت هوا یک دهم متر در ثانیه است.
  • میزان اکسیژن درون غار ۲۰ درصد می باشد.
  • دی اکسید کربن، نیتروژن و گاز متان در داخل غار نمک دوزداغ وجود ندارد.
  • عدم وجود ذرات معلق در هوا
  • تهویه هوا در این غار طبیعی می‌باشد.
6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm