جاذبه های گردشگری نخجوان

موزه فرش نخجوان

موزه فرش یکی از موزه هایی است که در شهر نخجوان قرار دارد. همراه شدن با تور نخجوان بازدید از موزه فرش نخجوان را  برای شما امکان پذیر می کند. در ادامه مطلب بیشتر با موزه فرش نخجوان آشنا خواهید شد تا بتوانید برای رفتن به این موزه، بهتر تصمیم بگیرید.

موقعیت مکانی موزه فرش نخجوان

 موزه فرش در کشور جمهوری آذربایجان، در شهر نخجوان و در محله قلعه قدیم، خان سارایی و در نزدیکی مقبره مومنه خاتون واقع شده است. نام این مکان ابتدا خان سارایی   بوده است که به دست کلبعلی کنگری، پدر آخرین خان نخجوان، روی تپه ای ساخته شده و  قدمت این ساختمان به قرن ۱۸ میلادی برمی گردد و تا قرن بیستم محل زندگی خان های نخجوان بوده است. این مکان در سال ۱۹۹۸ میلادی به نام موزه فرش نخجوان دوباره بازگشایی شد.

 

موزه فرش نخجوان

توصیف موزه فرش نخجوان

 موزه فرش نخجوان یکی از پربازدیدکننده ترین موزه های شهر نخجوان می باشد. این موزه دارای هشت سالن است که یک سالن آن مربوط به خان می باشد. زمانی که موزه فرش تازه تاسیس شده بود، فقط ۳۵۹ شئ را برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته بودند ولی امروزه تعداد این اشیا به ۲۰۰۰ عدد می‌رسد. از این دو هزار شئ ۳۰۵ تخته فرش نفیس و کمیاب می باشد. یکی دیگر از جاذبه ی دیدنی موزه فرش نخجوان، کاشی کاری و آینه کاری نمای ساختمان همراه با معماری فوق العاده آن میباشد که زیبایی این مکان را چند برابر کرده است. جالب است بدانید ساختمان موزه فرش در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. مساحت کلی این ساختمان ۳۸۲ متر مربع است که پهنای دیوارهای آن بین ۶۰ سانتی متر تا یک متر میباشد. پنجره های موجود در آنجا دارای اسلوب شبکه هستند.

معرفی اشیای که در این موزه به نمایش گذاشته شده است

همانطور که گفتیم در موزه فرش نخجوان ۳۰۵ تخته فرش  نفیس و کمیاب و  گلیم، جاجیم، ورنی، پالاز، شماخ، مفرش، سوماس، چنته، پارچه، کیف، خورجین، دستگاه های مربوط به بافندگی و دوزندگی مانند: دار قالی و....  به نمایش گذاشته شده است که اینها به دست بافندگان شهرهای گنجه، قازاخ، شیروان، قوبا، تبریز و نخجوان بافته شده است. قدمت آنها به قرن هجدهم بر می گردد. برای بافتن این بافت ها از طرح ها و نقش های بوتا و افسانه های کشور آذربایجان مانند لیلی و مجنون و... استفاده شده است. تماشای این نقش و نگار های زیبا بسیار جذاب و لذت بخش میباشد.

                                               اشیا به نمایش گذاشته شده در موزه فرش نخجوان                    

توصیف محوطه بیرونی موزه فرش نخجوان

در محوطه بیرونی موزه فرش استخر، چاه آب، فضای سبز و درختان میوه تزیینی به چشم می خورد و یکی از چشم نواز ترین قسمت آن، محوطه ای است که به مساحت  ۳۶۰۰ متر گلکاری شده و شما میتوانید از تماشای این منظره لذت ببرید.

جاذبه های دیدنی اطراف موزه فرش

با بازدید از موزه فرش نخجوان این امکان برای شما وجود دارد که از دیگر جاذبه های دیدنی شهر نخجوان مانند آرامگاه مومنه خاتون و موزه سنگ  به دلیل نزدیک بودن آنها به موزه، بهره مند شوید.

امکانات موزه فرش نخجوان

دسترسی آسان به وسیله نقلیه، وجود اقامتگاه، رستوران، بوفه و همچنین پوشش شبکه از امکانات موزه فرش میباشند.

نکته : بازدید از موزه فرش نخجوان هزینه ای برای شما ندارد زیرا بلیط ورودی برای همگان رایگان میباشد.

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm