ارمنستان

دریاچه سوان، به عنوان قطب جذب گردشگر در کشور ارمنستان شهرت دارد، این دریاچه که در حوالی شهر ایروان قرار دارد، در فصل تابستان که دمای شهر ایروان نسبتا گرم تر است، آب و هوای بهتری دارد، همچنین علاوه بر مشاهده مناظر طبیعی صومعه هایی نیز در گوشه وکنار این دریاچه وجود دارد که می توانید از آن دیدن کنید، امکانات تفریحی و رفاهی فراوانی که در محیط اطراف این دریاچه فراهم شده، باعث شده است که در بین گردشگران خارجی به محل محبوبی جهت سیر و سیاحت تبدیل شود، در نتیجه اگر قصد دارید در یک تور گردشگری ارمنستان ثبت نام کنید و می خواهید اطلاعات بیشتری درباره جاذبه های طبیعی ارمنستان داشته باشید با ما همراه شوید.

دریاچه سوان در کجاست؟

دریاچه سوان در کدام کشور است؟ یکی از سوالات پر تکرار اکثر گردشگران خارجی در مورد آدرس دریاچه ی سوان است، دریاچه ی سوان در کشور ارمنستان قرار دارد، اگر 60 کیلومتر به سمت شمال شرقی شهر ایروان حرکت کنید، وارد استان گغارکونیک می شوید، دریاچه سوان یکی از بزرگترین دریاچه های کوهستانی آب شیرین در تمام جهان محسوب می شود و یکی از زیبایی های رشته کوه های قفقاز به شمار می رود، این دریاچه 1916 متر از سطح اقیانوس ها فاصله دارد، 36 رود به دریاچه سوان می ریزد و سر چشمه ی رود هرازدان نیز دریاچه ی سوان است، توصیه ی جدی ما این است که به هیچ عنوان بازدید دریاچه سوان را از دست ندهید.

درباره نام و تلفظ دریاچه سوان

طبق گفته های متخصصان زبان شناسی و فرهنگی کشور ارمنستان، نام دریاچه سوان از اصطلاح اورارتویی سیونا به معنای سرزمین دریاچه ها اقتباس شده است، همچنین باستان شناسانی که اخیرا در زمینه ی تاریخ ارمنستان به کاوش مشغول هستند، اذعان دارند که نام این دریاچه بر روی کتیبه های باستانی نقش بسته و این نشان می دهد که ما با دریاچه ای دارای قدمت بالا مواجه هستیم. این دریاچه به زبان ارمنی سوانا لیچ خوانده می شود، و تلفظ نام این دریاچه به صورت Sevan است.

درباره پیشینه ی دریاچه سوان چه می دانیم؟

هر چند دریاچه سوان 25 تا 30 هزار سال پیش به شکل امروزی اش در آمده اما در واقع حدود دو و نیم ملیون سال پیش در دوره ی زمین شناختی کوارترنری و در اثر ساخت و جابجایی پوسته های زمین دریاچه ای با مساحت 10 برابر دریاچه کنونی پدید می آید و سپس بر اثر تغییرات به شکل امروزی و فعلی خود در می آید.

درباره ویژگی های طبیعی دریاچه سوان

در برخی قسمت های دریاچه سوان می توانید شنا کنید اما آب بسیار سردی دارد و شنا کردن به خاطر آب سنگین دریاچه کمی سخت است، عمق این دریاچه در برخی نقاط به 70 متر می رسد، خط ساحلی دارد که مناسب استفاده ی تمام گردشگران است ، جهانگردان فراوانی از گذراندن وقت خود در ساحل دریاچه ی سوان لذت می برند، این دریاچه ماهی هم دارد، ماهی معروف دریاچه ی سوان نوعی قزل آلاست که به نام ارمنی ایشخان معروف است.

جاذبه های تاریخی دریاچه سوان

اما جذابیت های سوان فقط محدود به دریاچه و امکانات تفریحی آن نیست بلکه جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی هم در این مکان وجود دارد که بایستی به آن سر بزنید، موارد زیر را به هیچ عنوان از دست ندهید:

مجموعه پارک ملی سوان

دریاچه سوان بخشی از پارک طبیعی ملی و حفاظت شده به نام پارک ملی سوان است، ایده ی ساخت این پارک طبیعی به سال 1978 میلادی باز می گردد، هدف از ساخت این پارک چنین بوده است که از منابع طبیعی کشور ارمنستان مخصوصا گوهر نابی چون دریاچه ی سوان محافظت صورت بگیرد و مورد بی توجهی و غفلت شهروندان واقع نشود، بنابراین حتی ماهی گیری در دریاچه ی سوان دارای قوانین و قواعد خاصی است، اینجا یک منطقه حفاظت شده است و باید به قوانین آن احترام بگذارید.

دیدنی های صومعه سوانا وانک

صومعه سواناوانک یکی از جاذبه های تاریخی دیدنی اطراف دریاچه سوان است که گردشگران فراوانی را جهت بازدید به سمت خود جذب می کند، بنابراین بازدید از دریاچه سوان بی بهره از مشاهده آثار تاریخی و هنری نیست، قدمت بنای صومعه سوانا وانک به قرن نهم میلادی باز می گردد، البته بایستی بدانید که این صومعه مجموعه ای از کلیساها با گنبدهایی هشت ضلعی است که بسیار به یکدیگر شباهت دارند.

صومعه ی دیدنی هایراوانک

در ناحیه ی شمال شرقی دریاچه سوان، صومعه هایراوانک قرار دارد، این صومعه مشهور و محبوب هایراوانک درست در نزدیک یک روستای کوچک به همین نام قرار دارد، این صومعه هم در فاصله بین قرن های 9 تا 12 میلادی ساخته شده است و این مجموعه شامل ساختمان های زینتی کلیسا، نمازخانه و سالن انجمن است.

گورستان نوراتوس

اما اگر تمایل دارید جاذبه های گردشگری ارمنستان را به دقت بررسی کنید، کافی است که به روستای تاریخی نوراتوس بروید که به سبب گورستان و سنگ های طراحی شده اش بسیار مشهور است، قدمت این گورستان نیز به قرن دهم میلادی باز می گردد.بنابراین بازدید از گورستان نوراتوس را اگر علاقمند به مشاهده آثار هنری و تاریخی هستید، از دست ندهید.

دهکده نرکین گتاشن

در جنوب دریاچه ی سوان یک روستای معروف و زیبا به نام ترکین گتاشن وجود دارد، این دهکده دارای یک کلیسای تاریخی است و رودخانه ی زیبایی را درون خود دارد که به رودخانه وروتان معروف است، علاوه بر این ها گورستان روستا هم دارای طراحی های سنگی بی نظیری است، در نتیجه بازدید از این دهکده را نباید از دست بدهید.

دژ آدزبرد

اطراف دریاچه سوان دژهای زیادی وجود دارد اما بهترین، زیباترین و تنها دژ سالم باقی مانده در حوالی دریاچه دژ آدزبرد نام دارد، این دژ که در گذشته تیسبا نامیده می شد، محل اقامت یکی از پادشاهی های معروف ارمنستان به نام اورارتو هست، برای بازدید از این دژ کافی است که خود را به شهر تسووینار برسانید، اگر علاقه مند هستید از قلعه ای تاریخی دیدن کنید، بازدید از این دژ را حتما در برنامه خود قرار دهید.

امکانات تفریحی دریاچه سوان

امکانات تفریحی فراوانی برای گردشگران این دریاچه وجود دارد که شامل موارد زیر هست:

موج سواری و وایند سورفینگ

ویک بردینگ

کایت سواری بر فراز دریاچه

اسکی روی  آب

جت اسکی

قایق سواری

و....

کدام فصل مناسب سفر به دریاچه سوان است؟

با توجه به اینکه سوان در ارتفاع 1900 متری نسبت به سطح دریا قرار دارد، منطقه ای کوهستانی است و حتی در فصل تابستان هم هوای خنکی دارد، در نتیجه فراموش نکنید که لباس مناسبی برای بازدید از این دریاچه همراه خود داشته باشید، البته اینگونه نیست که بازدید در تمام فصول مشکل باشد، دریاچه در زمستان یا تابستان، بهترین مکان جهت گردشگری است.

چگونه دریاچه سوان را پیدا کنم؟

همانطور که پیش از این گفتیم دریاچه ی سوان در استان گغارکونیک قرار دارد، پس از رسیدن به شهر مرکزی این استان، اتوبوس، قطار یا ون و حتی تاکسی هایی وجود دارد که می تواند شما را به دریاچه برساند.

انتخاب تور گردشگری مناسب ارمنستان

همیشه گفته ایم یک تور مناسب گردشگری، باید تا جای ممکن برنامه بازدید از تمام جاذبه های گردشگری یک کشور را داشته باشد تا بتواند لذت واقعی از سفر را برای شما به ارمغان بیاورد،پس تور مناسب گردشگری را انتخاب کنید که در برنامه هایش بازدید از تمام جاذبه های گردشگری ارمنستان را قرار داده باشد، امیدواریم بتوانید بهترین تور گردشگری ارمنستان را جهت سفر خود انتخاب کنید و از دیدن عکس های دریاچه سوان لذت برده باشید.

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm