جاذبه های گردشگری کیش

27 دی ، 1401
تایسیز
comments 0 کامنت

گردشگری های کیش

اگر دلتان می‌خواهد هم به سفر هیجان انگیز و پر خاطره ای بروید و هم هزینه‌ای بابت سفر خارج متحمل نشوید، جزیره کیش، مروارید خلیج فارس را به شما پیشنهاد می کنم. اگر دیدنی های جزیره کیش را تجربه کنید دیگر دلتان سفر به خارج از کشور را نمیخواهد و دوست دارید هر سال به این جزیره ی زیبا قدم بگذارید و از دیدنی های آن لذت ببرید. در ادامه مطلب جزیره کیش و دیدنی های آن معرفی می شود تا بتوانید هم جزیره را بشناسید و به هم برنامه ریزی داشته باشید که به کجا های این جزیره بروید.

جزیره کیش

 این جزیره در جنوب کشور ما و در ۱۲ کیلومتری کرانه شیبکوه قرار دارد که بخشی از شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان محسوب می شود. مساحت این جزیره ۹۱.۵ کیلومتر می باشد. آب و هوای جزیره کیش گرم و مرطوب می باشد و تنها جزیره ای است که قنات آب شیرین دارد. این جزیره به شکل بیضی است و اگر به دنبال نام قدیمی آن هستید بدانید که نام آن در قدیم قیس بوده است. از این جزیره به کشورهایی مانند امارت عرب، بحرین و عربستان راه ارتباطی وجود دارد. آب دریای جزیره کیش تمیز و شفاف می باشد. حال که این جزیره را شناختید در ادامه به دیدنی های جزیره کیش می پردازیم.

جزیره کیش

دیدنی های جزیره کیش

درخت جوان

در بخش شمالی جزیره کیش در منطقه دره پرتغالی ها درختان کهنسال و سرسبز وجود دارد که به آنها درخت سبز می گویند. درخت جوان یا درخت سبز از کهنسال ترین درخت جزیره است که سن قدیمی ترین آن ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال می باشد. نام این درخت لور است. برگ ها، ریشه ها و پوسته هایش از بدنه اصلی آن آویزان و شکل زیبای چتر را به خود گرفته است. هیبت، غرور و شکوه این درخت کهنسال بسیار جذاب و دیدنی می باشد. این درخت در منطقه‌ای قرار دارد که اگر به آنجا بروید فکر نمی‌کنید این محوطه برای جزیره‌کیش باشد زیرا سرسبزی و طراوت آن شما را یاد جنگل ها و دشت های سرسبز شمال کشور می‌اندازد. برگهای این درخت به شکل قلب می باشد و میوه اش قرمز رنگ است. اگر هنگام دیدن،  روی آن گره هایی با نخ یا پارچه مشاهده کردید تعجب نکنید زیرا گروهی از مردم اعتقاد دارد که این درخت شگون دارد و برای برآورده شدن خواسته هایشان پارچه یا نخ هایی را به شاخ و برگ این درخت کهنسال گره میزنند.

درخت جوان یکی از دیدنی های جزیره کیش

کلبه هور

 یکی دیگر از دیدنی های جزیره کیش کلبه هور می باشد. این کلبه در قسمت غربی جزیره کیش قرار دارد. این کلبه در واقع دماغه ای از صخره های سنگی می باشد. آب زلال و شفاف آنجا باعث دیده شدن لاک پشت ها، صدف‌ها، مرجان‌ها، هامور ها، سوخوها و سنگسر های درون آب می شود. علاوه بر آن این مکان یک مکانی ایده آل برای غواصان میباشد و علاقه‌مندان به غواصی می‌توانند از این مکان استفاده کنند. عمق سایت کلبه هور هرچه از شمال به جنوب آن نزدیک شوید، بیشتر می‌شود و تا عمق ۸ متر میرسد. کلبه هور برای علاقه مندان به ماهیگیری هم محیط خوبی می باشد. در کنار ساحل کلبه هور،  لنج به گل نشسته وجود دارد که نماد ماهیگیری و شغل مردم جزیره کیش است. این لنج از ۱۰ سال پیش و در فاصله 200 متری این ساحل به گل نشسته و یکی از جاذبه های دیدنی کلبه هور می باشد. در این منطقه برای گردشگران امکانات رفاهی مانند: آلاچیق هایی که درون آن شارژرهای برقی موجود است، نیمکت، نورافکن و باربیکیو فراهم شده است.

برج ایفل 

بله درست شنیدید در کشور ایران و در جزیره کیش یک برج ایفل وجود دارد که یکی از دیدنی های جزیره کیش می باشد. و علاقه‌مندان به برج ایفل می‌توانند مقیاس کوچک شده آن را در این جزیره مشاهده کنند. این برج در سال ۱۳۹۷ مصادف با عید غدیر افتتاح شده است. ارتفاع این برج ۳۰ متر می‌باشد که مقیاس آن یک دهم برج ایفل فرانسه است. در هنگام شب، نمای آن با وجود چراغ های مختلف دیدنی و زیباست. جالب است بدانید در ساخت این برج زیبا از ۳۲ هزار پیچ و مهره و ۳۴  هزار قطعه فلزی به شکل پازل استفاده شده است که مقاومت در برابر باد و بارندگی را تضمین می‌کنند. برای دیدن این برج می توانید به بلوار فردوسی کیش، روبروی پارک هنگام، در محوطه بازار بزرگ پردیس مراجعه کنید. پس شما در این مکان هم از برج ایفل دیدن می کنید و هم سری به بازار میزنید.

برج ایفل یکی از دیدنی های جزیره کیش

کشتی یونانی

 کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شرکت ویلیام همیلتون ساخته شد و مردم روستای باغو جزیره کیش در ۴ مرداد ۱۳۴۵پیدایش کردند و دیدند که بدون خدمه و مسافر به حال خود رها شده و به گل نشسته است. دلیل آن هم در هاله ای از ابهام مانده است. به هر حال این کشتی ارمغانی برای خلیج فارس به حساب می‌آید. این کشتی هنگام غروب آفتاب منظره زیبا دارد و تماشای آن مانند تماشای نقاشی می ماند و سوژه خوبی برای عکاسی گردشگران و عکاسان می باشد. وزن کشتی غول پیکر ۷۰۶۱ تن و و طول آن ۱۳۶ متر در زمان ساخت بوده است و به دلیل سنگینی آن تا به امروز موفق به جابجای این کشتی در این منطقه نشده‌اند. علاوه بر این جاذبه دیدنی، در اطراف این کشتی هم یک پارک ساحلی وجود دارد که ۶۰ هزار متر مربع می باشد و در آن امکانات تفریحی مختلفی مانند: سالن آمفی تئاتر، کافه تریا، رستوران، بوفه و... وجود دارد. همچنین گردشگرانی که به تماشای کشتی یونانی می‌آیند می‌توانند به شتر سواری و اسب سواری در کنار ساحل بپردازند.

شهر زیرزمینی کاریز

 در جزیره کیش شهر زیر زمینی وجود دارد که قدمت آن به ۲۵۰۰ سال پیش برمی گردند. این شهر کهن با قدمت، جزو دیدنی های جزیره کیش می باشد که نباید آن را از دست داد. مرجانی بودن، جریان آب شیرین، هوای خنک زیر زمین و سقف مرجانی مملو از فسیل باعث شده تا این شهر زیرزمینی جزو یکی از مهمترین جاذبه های ایران و جهان قرار گیرد. قطر سقف مرجانی آن ۷ متر میباشد و پر از فسیل هایی است که قدمت آنها به ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال پیش برمی گردد. عمق این شهر به ۱۶ متر می رسد. آبی که درون کاریز جریان دارد حاصل بارندگی های فصلی است که وجود مرجان های درون آب باعث تصفیه آن می‌شود. این شهر زیر زمینی هوای بسیار خنکی دارد که  هوای خنک آن فقط مختص فصل خاص نیست و شما در هر چهار فصل می توانید از آن لذت ببرید. در طول مسیر بازدید از این شهر زیرزمینی زیبا برای رفاه حال مسافران امکاناتی مانند: بازارچه، موزه و رستوران هایی با سبک معماری سنتی فراهم شده است. آدرس شهر زیر زمینی در بلوار میرمهنا، حد فاصل میان المپیک و میدان فارور می‌باشد.

شهر زیر زمینی کاریز یکی از دیدنی های جزیره کیش

شهر حریره

این شهر که یکی از دیدنی های جزیره کیش میباشد قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و متعلق به قرن های ۵ تا ۱۰ هجری قمری می باشد به خاطر سرسبزی و لطافت آن که مانند حریر میباشد حریره نام گرفته است. بناهای ساخته شده این شهر از سنگهای آهکی، ملات، مرجان، ساروج و گچ می باشد و دیوارهای سنگی آن مقاومت بالایی در برابر حملات احتمالی داشته است. این شهر ۱۲۰ هکتار وسعت دارد. شما در این شهر علاوه بر معماری های زیبای آن می توانید بناهای برجسته آن مانند: حمام بزرگ، خانه اعیانی، قنات قدیمی، مسجد و کارگاه سنتی را ببینید. برای رفتن به این شهر باید به شمال جزیره کیش در نزدیکی مجموعه المپیک و در کنار جاده کرانه بروید تا از این شهر دیدن کنید.

خانه مردم شناسی

اگر به دنبال آشنا شدن با تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، معیشت و صنایع دستی مردم شهر کیش می باشید، پیشنهاد می کنند سری به خانه مردم شناسی جزیره کیش بزنید. این خانه قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و متعلق به مرحوم حاج عبدالله بن شاهین می‌باشد که از سه نسل قبل به ارث برده بود. در این خانه می توانید ابزار و وسایل قدیمی پخت و پز، صید مروارید و ماهیگیری را مشاهده کنید. بخش های گوناگون خانه مردم شناسی شامل: حیات مجلسی، اتاق تابستانه مهمانان مرد، اتاق زمستانه مهمانان مرد، حیاط اندرونی، اتاق تابستانه، آشپزخانه، اتاق خواب صاحب خانه، اتاق مهمانان زن، حجله، انبار خرما، انبار ابزار صید و شناور ،مکتب‌خانه و باغچه می باشد. برای تماشای خانه مردم شناسی به عنوان یکی از دیدنی های جزیره کیش باید به قدیمی‌ترین محلی کیش یعنی محله سفین بروید که بعد از بازار ماهی، روبروی اسکله صیادی می باشد.

خانه مردم شناسی یکی از دیدنی های جزیره کیش

آب انبار کیش

 یکی از دیدنی های جزیره کیش آب انبار آن می باشد. این آب انبار در سال ۱۳۷۳ ساخته شده است و هدف از ساختن آن جمع آوری آب های سطحی اطراف شهر تاریخی حریره بوده است. با آمدن دستگاه های تصفیه آب این آب انبار کاربرد خود را از دست داده و اکنون به عنوان یک جاذبه دیدنی برای گردشگران محسوب می شوند. این بنا دو گنبد و پنج بادگیر دارد که بادگیر ها عمل خنک کننده را برای آب انبار انجام می‌دادند. معماری کهن سنتی این بنا بسیار جذاب و خنکی هوای درون آن لذت بخش می باشد. به دلیل نزدیک بودن این آب انبار  به مجموعه درخت سبز و شهر حریره شما می توانید هم به تماشای آن دو جاذبه بروید، هم سری به آب انبار بزنید.

روستای باغو

روستای باغو در قسمت جنوب غربی جزیره کیش واقع شده است و تقریباً نزدیک جاذبه کشتی یونانی می باشد. نام این روستا برگرفته از نام پیرزنی ۱۰۰ ساله به نام باغو می‌باشد که در این روستا زندگی می کرده است. این روستا یکی از قدیمی ترین روستای جزیره کیش است. باغو، سبک زندگی مردمان قدیمی ساکن در جزیره را به نمایش گذاشته است. اگر دوست دارید در کنار بازدید از مراکز تجاری و بزرگ کیش، کمی از فضای شهر دور باشید و به یک مکان تاریخی و آرامش بخش سر بزنید این روستا را به شما معرفی می کنم. در این روستا علاوه بر تماشای بناهای سنتی می توانید به مسجد روستا هم سری بزنید که نام آن مسجد النبی می‌باشد و قدمت آن به سال  ۹۸۱ هجری قمری بر می گردد، مناره های زیبا و دیوارهای بسیار کوتاه مسجد، زیبایی فوق‌العاده‌ای به آن داده است.

روستای باغو یکی از دیدنی های جزیره کیش

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تورهای موجود برای جاذبه های گردشگری کیش

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm