ایرانیان به چه کشورهایی می‌توانند بدون ویزا سفر کنند؟

25 تیر ، 1401
فراهانی
comments 0 کامنت

 سفر به‌ کشورهای که ایرانیان برای سفر به آن‌ها نیاز به ویزا ندارند، از جهات مختلفی لذت‌بخش و جذاب خواهد بود. سفر به یک کشور دیگر بدون نیاز به ویزا هم صرفه‌جویی در هزینه است و هم در وقت. وقتی برای سفر به کشوری نیاز به ویزا نباشد، می‌توان برای یک تعطیلات چند روزه نیز مقدمات سفر به آنجا را فراهم کرده و از یک مسافرت خارجی و مزایای آن لذت برد. به‌خصوص وقتی این کشورها  در همسایگی ایران باشند. اکنون قصد داریم درمورد کشورهایی که می‌توان با پاسپورت ایران و بدون نیاز به ویزا به آن‌ها سفر کرد، اطلاعات مفیدی را دراختیار شما قرار دهیم.

 

انواع سفر خارجی با توجه به نوع ویزا

ابتدا اجازه دهید که به یک نکته مهم درمورد سفر بدون نیاز به ویزا اشاره کنیم. به‌طور کلی در قوانین سفرهای بین‌الملل، مسافرت به کشورهای دیگر سه حالت دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

-         کشورهایی که با پاسپورت خود برای ورود به آن‌ها نیاز به هیچ ویزایی ندارید.

-         کشورهایی که با برای سفر به آن‌ها حتما باید ویزا تهیه کنید.

-         کشورهایی که با پاسپورت خود می‌توانید از طریق ویزای فرودگاهی اجازه ورود به آن‌ها را کسب کنید.

به‌اعتبار پاسپورت ایران، تعداد کشورهایی که ایرانیان برای سفر به آن‌ها نیاز به ویزا ندارند ۱۱ عدد است. همچنین امکان سفر به ۲۷ کشور دنیا با اخذ ویزای فرودگاهی وجود دارد.

کشورهایی که ایرانیان برای سفر به آن‌ها نیاز به ویزا ندارند

همانطور که انتظار می‌رود اغلب کشورهایی که با پاسپورت ایران می‌توان سفر بدون ویزا به آن‌ها داشت در همسایگی ایرانند. لیست کامل کشورهایی که می‌توان با پاسپورت ایران بدون ویزا به آن‌ها سفر کرد عبارتند از:

-         ارمنستان (آسیا- همسایه شمالی)

-         ترکیه (آسیا- همسایه شمال غربی)

-         گرجستان (آسیا- همسایه شمالی)

-         عراق (آسیا- همسایه جنوب غربی)

-         ونزوئلا (آمریکای جنوبی)

-         هایئیتی (حوزه کارائیب)

-         دومینیکا (حوزه کارائیب)

-         مالزی (آسیا)

-         اکوادور (آمریکاری جنوبی)

در این بین می‌توان به هائیتی، ارمنستان و ترکیه یک سفر ۹۰ روزه بدون نیاز به ویزا داشت. گرجستان به شما اجازه می‌دهد تا ۴۵ روز بدون ویزا در این کشور اقامت کنید. عراق مسافران ایرانی را تا ۳۰ روز بدون ویزا پذیرا است. در ونزوئلا برای ۱۵ روز ، اکوادور ۹۰ روز و در دومنیکا برای ۲۱ روز می‌توانید به عنوان یک مسافر ایرانی بدون نیاز به ویزا به گشت و گذار بپردازید.

 

کشورهایی که برای ایرانین ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند

همچنین علاوه بر کشورهایی که ایرانیان برای سفر به آن‌ها نیاز به ویزا ندارند، دربین کشورهای نزدیک به ایران، برای سفر به برخی از آن‌ها می‌توان اقدام به دریافت ویزای فرودگاهی کرد. مدت زمان مجاز برای توقف در این کشورها با ویزای فرودگاهی نیز بر این قرار است:

-         جمهوری آذربایجان و برای ۳۰

-         عمان برای ۱۰ روز

-         قطر برای ۳۰ روز

البته لیست کشورهایی که می‌توان با ویزای فرودگاهی به آن ها سفر کرد بلندتر و کامل‌تر است. که ما در اینجا به اشاره به کشورهای همسایه بسنده کردیم.

معایب ویزای فرودگاهی

یک نکته مهم درمورد کشورهایی که ایرانیان برایسفر به آن‌ها نیاز به ویزا ندارند و البته کشورهایی که می‌توان با ویزای فرودگاهی به آن‌ها سفر کرد، عدم وجود پرواز مستقیم از ایران به این کشورها است. برای مثال بسیاری از کشورهای آفریقایی یا آمریکای جنوبی که می‌توان از ایران با ویزای فرودگاهی به آن‌ها سفر کرد، به‌واسطه طبیعت بکر و جذاب، مقاصد خوبی برای گردشگری محسوب می‌شوند. اما این کشورها به‌دلیل فاصله زیاد با ایران، پرواز مستقیم به ایران و بالعکس ندارند. درنتیجه شما باید از پروازهای غیرمستقیم برای سفر به آن‌ها استفاده کنید. در این بین داشتن ویزای کشور واسطه یا کشوری که مقصد میانی شما محسوب می‌شود الزامی است. به همین دلیل کشورهایی که در نزدیکی یا همسایگی ایران قرار دارند بیش از باقی موارد مورد توجه و اهمیتند.

 

سفر زیارتی یا تفریحی؟

دربین کشورهای همسایه، عدم نیاز به ویزا برای کشور عراق برای راحتی در سفرهای زیارتی مزیت بزرگی محسوب می‌شود. اما باید درنظر گرفت که کشور عراق تنها می‌تواند مقصدی برای سفرهای زیارتی باشد. چرا که این کشور از جهات مختلف فاقد استانداردهای توریستی و گردشگری است. نبود امکانات، مراکز تفریحی، مراکز خرید، هتل‌های با استاندارد بالا و حتی فرودگاه بین‌المللی در بسیاری از شهرهای آن مواردی هستند که باعث می‌شوند نتوانیم عراق را یک مقصد خوب برای سفری توریستی بدانیم. در مورد کشورهای عمان و قطر نیز به‌دلیل قیمت بالای هتل‌ها و پرواز‌ها، همچنین نبود امکان سفر زمینی و درنهایت هزینه تمام شده بالای سفر معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اما کشورهای ارمنستان، گرجستان و ترکیه از آن جهت که امکان سفر زمینی به آن‌ها نیز برای ایرانیان فراهم است مقاصد بسیار خوب و مقرون به‌صرفه‌ای برای ما محسوب می‌شوند.

سفر کدام کشورهای بدون نیاز به ویزا بهتر است؟

به‌طور کلی اگر قصد سفر به کشورهایی که نیاز به ویزا ندارند را دارید، باید برخی نکات و موارد را بررسی کرده و درنهایت تصمیم بگیرید. این نکات عبارتند از:

-         جاذبه‌های توریستی آن کشور

-         فاصله آن با ایران

-         هزینه سفر به آن کشور و هزینه اقامت در آنجا (مخارج مربوط به هتل، غذا، حمل و نقل، خرید ..)

-         مدت زمانی که می‌توان در آن کشور بدون نیاز به ویزا اقامت داشت.

باتوجه به این موارد می‌توان گفت، ترکیه به‌عنوان کشوری که شهرهای توریستی متعددی دارد، به ایران بسیار نزدیک است و هزینه‌ها در آنجا با توجه به قیمت لیر بالا ارزیابی نمی‌شود، بهترین مقصد بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان است که حتی با سفر چندباره به آن، هنوز جاذبه‌های بسیاری می‌تواند داشته باشد. در ادامه می‌توان به ارمنستان، گرجستان و آذربایجان اشاره کرد که تمامی مزایای لازم را دارند. در لیست کشورهایی که ایرانیان برای سفر به آن‌ها نیاز به ویزا ندارند، می‌توان مالزی را نیز به عنوان کشوری با جاذبه‌های توریستی بسیار خاص، گزینه‌ای خوب دانست. سفر به این کشور به‌دلیل داشتن طبیعت بکر و جاذبه‌های متعدد توریستی می‌تواند برای هر فردی درجهان به یک خاطره به‌یادماندی تبدیل شود.

سخن پایانی

درنهایت باید گفت، متاسفانه پاسپورت ایران در دنیا فاقد اعتبار قابل توجه است و همین موضوع باعث شده تا تعداد کشورهایی که ایرانیان برای سفر به آن‌ها نیاز به ویزا ندارند، بسیار محدود باشد. بادرنظر گرفتن این حقیقت که ایرانیان برای سفر به ۱۶۳ کشور در جهان نیاز به ویزا دارند، میزان اعتبار ناچیز پاسپورت ما بهتر مشخص خواهد شد. درنتیجه بهره بردن از این امکان محدود می‌توان فرصت مغتنمی باشد تا سفری متفاوت و خوب را تجربه کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تورهای موجود برای ایرانیان به چه کشورهایی می‌توانند بدون ویزا سفر کنند؟

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm