تنگه های نزدیک تهران

25 تیر ، 1401
لادن
comments 0 کامنت

فصل تابستان و روزهای بلند و گرمای طاقت فرسا بهترین فرصت برای خارج شدن از فضای شلوغ و آلوده ی شهر و دل سپردن به آرامش طبیعت است. خوشبختانه برای ساکنان تهران و اطراف آن شرایط تفریحات جذاب تور یک روزه در طبیعت به راحتی محیاست. ارتفاعات کوهستانی اطراف تهران و جنگل های شمالی نزدیک آن از یک سو و آبشارها و رودخانه ها از سوی دیگر می توان یک پیک نیک یا گردش کوتاه و دلچسب برای شما رقم بزند. اگر اهل آب تنی و ماجراجویی در محیط های هیجان انگیز آبی هستید، علاوه بر دریا، تنگه ها مقصد جذابی برای شما هستند. تنگه یا همان کانال های آبی باریک با دیواره های بلند و صخره ای در میان دو دریا یا منبع آبی بزرگتر از خود قرار گرفته اند و از گذشته های دور جاذبه ای منحصر به فرد و شگفت انگیز برای علاقه مندان به طبیعت محسوب می شوند.در این جا سه تنگه ی دیدنی را برای تجربه ای به یاد ماندنی به شما معرفی می کنیم.

تنگه دار

تنگه دار در جاده ی چالوس به نوشهر و در 8 کیلومتری نوشهر قرار گرفته و اگر ترافیک روان باشد مسافت زیادی در راه نخواهید بود.تنگه دار با توجه به اسمش در مکانی پر از دار و درخت و سایه های وسیع قرار گرفته که برای یک پیک نیک و استراحت یک روزه جای باصفایی ست. رودخانه ای خروشان از میان جنگلی سرسبز و بکر می گذرد که برای رسیدن به اوج زیبایی آن باید پا به آب بزنید و پیاده روی در رودخانه را تجربه کنید. عمق رودخانه در قسمت های مختلفش متفاوت است و ممکن است در جایی تا مچ پا و در جایی دیگر تا بالای زانو در آب بروید پس آماده ی یک سفر هیجان انگیز و پر سر و صدا باشید! بعد از رودخانه پیمایی در ارتفاعات و میان جنگل های خانیکان به تنگه ی جذاب دار می رسید. این همان مقصدی ست که با ورود به آن متوجه می شوید بسیار زیباتر از چیزی ست که تصور می کردید. گذشتن آب از لا به لای سنگ های صیقلی عظیم زیر پای تان حس تازگی و سبکی به شما می دهد و گوش سپردن به آواز پرندگان در درختان انبوه اطراف آبشار آرامش حقیقی ست.

تنگه ساواشی

تنگه ها از مقاصد محبوب طبیعت گردان و ورزشکاران هستند که در فصل تابستان با استقبال بیشتر مردم و خانواده ها نیز رونق بیشتری پیدا می کنند. آب بازی و شنا در قلب طبیعت و زیر آسمان آفتابی لذتی وصف نشدنی دارد. تنگه واشی یا تنگه ساواشی یکی از پرطرفدارترین مقصدها برای گردش های کوتاه و سفرهای یک روزه به طبیعت است که در20 کیلومتری فیروزکوه واقع شده. رسیدن به آبشار و تنگه ی واشی مستلزم کمی ماجراجویی و دست و پنجه نرم کردن با مسیرهای ناهموار است که البته بسیار لذت بخش خواهد بود. بعد از حدود 200 متر آب پیمایی در عمق متوسط و حدودا تا زانو به دشت سرسبز واشی می رسید که برای رفع خستگی می توانید نفسی تازه کنید و با حوصله از دشت عبور کرده و دوباره به آب بزنید. با پیمودن مسیر کوتاهتری نسبت به مسیر قبلی روبروی تان آبشاری پدیدار می شود که تمام خستگی راه را فراموش می کنید. این منطقه علاوه بر منظره های طبیعی و چشمگیر، ارزش تاریخی و ملی نیز دارد زیرا در آن کتیبه هایی کشف شده که مربوط به دوره ی قاجارند و پس از دویست سال همچنان سالم و دیدنی هستند. نقاشی های بدیع از شکارگاه ها و حیوانات و پادشاهان قاجار در حال پرتاب نیزه، خود از جاذبه هایی ست که افراد زیادی را برای بازدید به این منطقه می کشاند. در این منطقه تلفیق تاریخ و هنر در دل طبیعت منظره ی شگرفی خلق کرده.  همچنین برای رفاه حال گردشگران رستوران های محلی و کافه های متعددی در این محل وجود دارد که با سوغاتی هایی مانند دوغ محلی یا لواشک های تازه شما را وسوسه می کنند.

تنگه بهشت

در جاده ی چالوس به سمت عباس آباد و درست قبل از کلاردشت، یکی از بهشتی ترین منطقه های گردشگری قرار گرفته که به تنگه بهشت معروف است. عباس آباد و کلاردشت با کوه های سراسر سبز البرز درآمیخته اند و در این میان آبشارهای پرخروش و دره های میان شان به این زیبایی هنرمندانه ی طبیعت زیبایی بیشتری اضافه می کنند. برای پیمودن مسافتی که در پیش رو دارید تا رسیدن به تنگه، بهتر است تنها یک کوله پشتی با لوازم ضروری همراهتان باشد تا برای عبور از دره ها و قدم گذاشتن در رودخانه و گذشتن از ریگ های کف آن چیزی دست و پاگیرتان نشود. طی کردن این مسافت و آب بازی و لذت بردن از صدای پرندگان و خروش آبشارها جسم و ذهن شما را رها و سبکبار می کند و با رسیدن به تنگه و شنا کردن در آب خنک و هوای مطبوع بهترین تفریح و هیجان را در کمترین زمان تجربه کرده اید. معمولا در ایام تعطیل گردشگران زیادی در این مکان می بینید که هر گروه در حال استراحت یا تفریح و سرگرمی برای گذراندن اوقات خود در طبیعت پاک هستند. این مکان ها نسبت به سواحل و جنگل ها از دومزیت برخوردارند، یکی بکر بودن و دسترسی به آن هاست که باعث شده پاک تر و دست نخورده تر باقی بمانند و دیگر اینکه تنگه ها کمتر دیده شده اند و برای افراد تازگی دارند.

نکات ضروری پیش از سفر

برای سفر به طبیعت به همراه داشتن لوازم ضروری مثل آب آشامیدنی، لباس اضافه و مناسب با شرایط آب و هوایی، دمپایی و کفش مناسب پیاده روی، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید و در صورتی که با کودکان یا افراد میانسال به طبیعت سفر می کنید در تمام مراحل سفر از آن ها مراقبت کنید و از انجام اعمال خطرناک پرهیز کنید تا خاطره ای خوش برایتان رقم بخورد. همراه داشتن غذاهای آماده یا سرد که دیرتر فاسد می شوند هم از دیگر ملزومات طبیعت گردی ست.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تورهای موجود برای تنگه های نزدیک تهران

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm