شناخت انواع هواپیما‌ی بوئینگ موجود در سطح جهان

20 شهریور ، 1401
کمال بیات
comments 0 کامنت

شناخت انواع هواپیما‌ی بوئینگ موجود در سطح جهان

بوئینگ از بزرگترین، شناخته‌شده‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده هواپیما در جهان است. این شرکت آمریکایی که در سال ۱۹۱۶ تاسیس شد، یکی از پربازده‌ترین شرکت‌های آمریکایی است که دربین کمپانی‌های بزرگ این کشور، موفق‌ترین آن‌ها در بحث صادرات است. بوئینگ را باید یکی از دو نام شناخته شده در صنعت هواپیما دانست که هرگاه در این حوزه بحث و بررسی درگیرد، حتما نام آن به‌ کررات شنیده خواهد شد. اکنون قصد داریم انواع هواپیمای بوئینگ را به‌شکلی جامع با مشخصات کلی، قابلیت‌ها و توانایی‌های آن‌ها بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

عکس بویینگ

بوئینگ ۷۲۷

بوئینگ ساخت سری ۷۲۷ را از دهه ۶۰ میلادی آغاز کرد و تا سال ۱۹۸۴ میلادی ادامه داد. ۷۲۷، از انواع هواپیما‌ی بوئینگ با جثه متوسط و بدنه باریک است. این هواپیما قادر است بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر را بدون توقف طی کند. ظرفیت آن ۱۴۹ تا ۱۸۹ مسافر است که باتوجه به کلاس‌بندی پرواز تغییر می‌کند. این هواپیما قابلیت فرود در باند‌های کوتاه و فرودگاه‌های کوچک را دارد. به‌همین دلیل بیشتر برای پروازهای داخلی و کوتاه درنظر گرفته می‌شود. بوئینگ ۷۲۷ حداکثر سرعت ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت را به ثبت رسانده است. فاصله‌ی بین دو بال ۲۰۰-۷۲۷ معادل ۳۲.۹۲ متر و طول آن نیز ۴۶.۷ متر گزارش شده است.

معرفی بویینگ

بوئینگ ۷۳۷

بوئینگ ساخت این هواپیما را از سال ۱۹۶۵ در دستور کار خود قرار داد و هنوز نیز روی خط تولید خود حفظ کرده است. ۷۳۷ که یک هواپیمای مسافربری تک‌راهرو است، اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۸ انجام داد و همچنان در آسمان جهان درحال نقل و انتقال مسافر است. لوفتهانزا اولین مشتری این هواپیمای متوسط پیکر با دو موتور توربوفن بود. انواع هواپیمای بوئینگ، همیشه در رقابت با انواع هواپیمای ایرباسند و بوئینگ ۷۳۷ نیز در طول عمر خود همواره در رقابتی نزدیک با ایرباس A320 بوده است و با شهرت «بچه بوئینگ» یکی از اعضای ثابت ناوگان هوایی ایرلاین‌های مختلف محسوب می‌شود. طول این هواپیما ۳۶.۵ و فاصله‌ی بین دو بالش ۲۸.۸۸ متر است. ۷۳۷ می‌تواند باتوجه به کلاس پرواز ۱۴۹ تا ۱۸۹ مسافر را در خود جای دهد.

بوئینگ 737NG

بوئینگ تاکنون ۴ نسل از ۷۳۷ را به جهان عرضه کرده است که و جدیدترین نسل آن با نام NG به موتورهای LEAP-1B مجهزند. بوئینگ 737NG ظرفیتی بین ۱۱۰ تا ۲۱۰ مسافر را در نمونه‌های ۶۰۰، ۷۰۰، ۸۰۰ و ۹۰۰ دارد. سرعت این مدل جدید نیز به ۸۲۸ تا ۸۳۴ کیلومتر بر ساعت رسیده است که برای هواپیمایی با طول ۳۱ تا ۴۲ متر و فاصله‌ی بال‌های  ۳۴.۳ متر عملکرد قابل قبولی محسوب می‌شود.

بویینگ

بوئینگ 737 MAX

این نسخه از ۷۳۷ جدیدترین مدل از این خانواده بوئینگ است که به ایرلاین‌های جهان عرضه شده و قابلیت حمل ۱۳۸ تا ۱۷۲ مسافر را دارد. مصرف سوخت کمتر، سازگاری بیشتر با محیط زیست به دلیل مصرف سوخت پایین‌تر و ۴۰ درصد سر و صدای کمتر نسبت به دیگر هواپیماهای تک راهرویی موجود در سطح جهانی (به‌دلیل استفاده از تکنولوژی جدید بالچه‌ها) از مزایای این نوع از انواع هواپیمای بوئینگ محسوب می‌شود.

بوئینگ 737 MAX

بوئینگ ۷۴۷

رقابت تنگاتنگ ۷۴۷ از بوئینگ و A380 از ایرباس بر هیچکس پوشیده نیست. ۷۴۷ بعد از A380 بیشترین ظرفیت جاببجایی مسافر را دارد. این هواپیما از انواع هواپیمای بوئینگ که در دسته هواپیماهای مسافربری با بدنه عریض قرار می‌گیرد، در زمان عرضه خود یک تحول عظیم در صنعت هوانوردی جهان محسوب می‌شد. به ۷۴۷ جامبوجات نیز گفته می‌شود. اولین نسل از این هواپیما قادر به جابجایی ۵۵۰ مسافر بود که عرضه آن در سال ۱۹۷۶ به ایرلاین‌های جهانی آغاز شد. این هواپیمای ۴ موتور عظیم‌الجثه قادر است سرعتی بین ۸۹۵ تا ۹۱۸ کیلومتر برساعت را به‌ثبت برساند. فاصله بین دو بال آن نیز بسته به مدلش نوع آن ۵۹.۶، ۶۴.۴ و ۶۸.۵ متر است. این هواپیما باتوجه قابلیت‌ها و امکاناتی که دارد، برای سفرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بوئینگ 5

بوئینگ ۷۵۷

۷۵۷ یکی دیگر از انواع هواپیمای بوئینگ است که در دسته هواپیماهای مسافربری با بدنه باریک و کم‌عرض قرار می‌گیرد. بوئینگ این هواپیمای دو موتور خود را برای اولین با در سال ۱۹۸۲ دراختیار ایرلاین‌های جهانی قرار داد و تولید آن نیز تا سال ۲۰۰۴ ادامه یافت. ۷۵۷ دربین هواپیماهای تک‌راهرویی بوئینگ، بزرگترین بود و بیشترین ظرفیت را در این گروه به خود اختصاص می‌داد. ۷۵۷ ظرفیتی بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ مسافر دارد و بین سریعترین هواپیماهای دو موتور در سطح جهان قرار می‌گیرد. طول این هواپیما ۴۷٫۳۲ متر و فاصله‌ی میان دو بال آن ۳۹ متر است.

بوئینگ ۷۵۷

بوئینگ ۷۷۷

بوئینگ ۷۷۷ را باید یکی دیگر از رقبای ایرباس A330 دانست. البته ۷۷۷ با A340 نیز رقابت نزدیکی دارد. این هواپیمای پهن پیکر اولین بار در سال ۱۹۹۵ به‌پرواز درآمد و هنوز هم در مدل‌ها و نسخه‌های متعدد روی خط تولید بوئینگ است. بوئینگ 777 با بدنه عریض خود، سرعت بسیار بالایی دارد و توانسته رکورد ۸۹۲ تا ۹۴۵ کیلومتر بر ساعت را به نام خود ثبت کند که برای جثه و ابعاد آن رقم قابل توجهی است. فاصله بین دو بال ۷۷۷ در مدل‌ها و نسخه‌های مختلف بین ۶۰ تا ۶۴ متر به‌ثبت رسیده که نشان‌دهنده کوچکتر بودن آن نسبت به ۷۴۷ است. ظرفیت ۷۷۷ در مدل‌ها و کلاس‌های مختلف حدود ۳۷۰ تا ۳۹۶ نفر خواهد بود که البته با فشرده کردن صندلی‌ها این ظرفیت به ۵۵۰ (بیشترین ظرفیت) خواهد رسید. ۷۷۷ یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین هواپیماهای مسافربری در جهان است که آمار فروش بالایی بین ایرلاین‌های مختلف دارد.

بوئینگ ۷۷۷

سخن پایانی

شرکت هواپیمایی بوئینگ، درحال حاضر بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان در زمینه ساخت هواپیماهای تجاری است. این شرکت بزرگ که با ایمنی تضمین شده بالا، حضور خود در این سطح را برای سال‌های طولانی به‌ثبت رسانده است، ناوگان پرتعدادی در ایران ندارد. هرچند که حضور اولین بوئینگ در ایران (بوئینگ ۷۲۷) سال‌ها پیش (در سال ۱۳۴۴) اتفاق افتاد و شرکت هواپیمایی هما از اولین مشتری‌های بوئبنگ 747 SP بود. تعداد بوئینگ‌های موجود دربین هواپیماهای ایرلاین‌های ایرانی محدود است و اغلب نسخه‌های قدیمی هستند که در آستانه کنار گذاشته شدند. اما آمار فروش انواع هواپیمای بوئینگ نشان می‌دهد که ایرلاین‌های مختلف در سطح جهان، توجه زیادی به محصولات این کمپانی نشان می دهند. بنابراین شناخت انواع هواپیمای بوئینگ برای افرادی که سفرهای متعدد بین‌المللی با ایرلاین‌های خارجی دارند خالی از لطف نیست. با شناخت انواع هواپیمای بوئینگ می‌توانید پروازی مطمئن‌تر و رضایت‌بخش‌تر را انتخاب نمایید.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تورهای موجود برای شناخت انواع هواپیما‌ی بوئینگ موجود در سطح جهان

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm