کشورهایی که می‌توان با قطار از ایران به آن‌ها سفر کرد

13 دی ، 1401
کمال بیات
comments 0 کامنت

کشورهایی که می‌توان از ایران با قطار به آن‌ها سفر کرد کدامند؟

سفر با هریک از وسایل نقلیه مسافرتی حال و هوای خاص خود را دارد. اینکه سفر با هواپیما باشد، قطار،‌خودروی شخصی یا اتوبوس‌های مسافربری بین شهری، هرکدام می‌تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد. گاهی برای بعضی می‌توان مزایای بیشتری را درنظر گرفت و برای بعضی کمتر. اما یک حقیقت انکارناپذیر برای انتخاب سفر با هریک از وسایل ذکر شده، مدیریت هزینه‌های سفر است. دربین وسایل نقلیه مسافرتی، قطار ویژگی‌های مثبت متعددی دارد که باعث می‌شود نواقص و کاستی‌های آن کمتر به چشم آید. در ادامه قصد داریم به بررسی کشورهایی که می‌توان از ایران با قطار به آن‌ها سفر کرد بپردازیم و ببینیم که خطوط ریلی ایران تا کدام شهرها و در کدام کشورها امتداد می‌یابد.

عکس سفر با قطار 1

مزایا و معایب سفر با قطار

ابتدا اجازه دهید که پیش از معرفی کشورهایی که می‌توان از ایران با قطار به آن‌ها سفر کرد، به بررسی مزایا و معایب سفر با قطار بپردازیم تا معرفی مقاصدی که می‌توانید با این نوع وسیله مسافرتی در خارج از کشور به آن‌ها سفر کنید لطف بیشتری داشته باشد. ما برای انتخاب وسیله مسافرتی همواره چند فاکتور ثابت را بررسی می‌کنیم:

-         هزینه‌‌ها

-         امنیت

-         راحتی

-         حریم شخصی

روش‌های مختلف سفر می توانند در یکی از این فاکتورها قوی‌تر باشند یا ضعیف‌تر. ما معمولا براساس اولویت‌های خود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنیم. اما نکته جالب اینکه سفر با قطار تقریبا استاندارد قابل قبولی را در تمامی فاکتورهای ذکر شده ارائه می‌کند. شما با قطار هم در هزینه صرفه‌جویی می‌کنید، هم حریم شخصی مناسبی دارید، هم امنیت بالایی دریافت خواهید کرد و هم با انتخاب قطارهای به‌روز و باکیفیت، راحتی قابل قبولی را تجربه می‌نمایید. درنتیجه هر سفری که با قطار امکان‌پذیر باشد، تقریبا تمامی مزایای ممکن را برای شما همراه دارد.

تصویر سفر با قطار

سفر با قطار به کشور ترکیه

دربین کشورهایی که می‌توان از ایران با قطار به آن‌ها سفر کرد ترکیه، بهترین و مناسب‌ترین هدف و مقصد است. ترکیه یکی از مقاصد محبوب و مقبول گردشگری دربین ایرانیان است و دو شهر آن از ایران خط ریلی دارد.

سفر به آنکار با قطار

برای این سفر می‌توانید بلیط تهران به آنکارا را تهیه کنید. این قطار در هفته یک بار از راه‌آهن تهران حرکت می‌کند. در راه در شهرهای کرج، زنجان، قزوین، تبریز، مراغه و میانه توقف دارد. مراحل قانونی عبور از مرز، در شهر تبریز انجام می‌شود و قطار پس از آن به شهر وان می‌رود در وان مسافران در ایستگاه قطار تاتوان باید به قطار ترکی نقل مکان کنند. سپس سفر خود را به سمت آنکارا ادامه دهند.

سفر به وان با قطار

سفر به شهر مرزی وان ترکیه، هم از تبریز امکان‌پذیر است و هم از تهران. کارهای قانونی عبور از مرز در تبریز انجام می‌شود. این کارهای قانونی که شامل امور گمرکی و تشریفاتی مرزی می‌شود، در ایستگاه مرزی رازی در تبریز صورت می‌گیرد. در ترکیه، در ایستگاه مرزی کاپیکوی تشریفات مرزی مربوط به ورود مسافران به این کشور انجام می‌شود. سپس قطار به سمت وان حرکت کرده و در استگاه قطار این شهر توقف می‌کند. تور وان با قطار  خیلی پر طرفدار می باشد.

تصویر سفر با قطار

سفر با قطار به کشور ارمنستان

یکی دیگر از کشورهایی که می‌توان با قطار از ایران به آن‌ها سفر کرد، ارمنستان است. البته از ایران به سمت ارمنستان مسیر ریلی مستقیم وجود ندارد و این سفر کمی زمان‌بر خواهد بود. برای سفر به ارمنستان با قطار، لازم است از خط ریلی موجود بین ایران و گرجستان بهره ببرد. به‌این ترتیب که از ایران به تفلیس رفته و سپس از تفلیس با قطار به ایروان سفر کنید. (نکته مهم اینکه، بین ایران و تفلیس گرجستان نیز خط ریلی مستقیم وجود ندارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.) روزانه یک قطار از تفلیس به سمت ایروان حرکت می‌کند. بنابراین به‌ن ظر انتخاب سفر با قطار به ارمنستان بهترین انتخاب نیست.

تصویر سفر با قطار

سفر به آذربایجان با قطار

آذربایجان، از دیگر کشورهایی که می‌توان با قطار از ایران به آن‌ها سفر کرد است. باکو و نخجوان دو شهر از آذربایجانند که امکان سفر ریلی به آن‌ها از ایران وجود دارد. برای سفر به این دو شهر با قطار می‌توانید اینگونه عمل کنید:

سفر به باکو با قطار

سفر به باکو با قطار تنها از شهر آستارا امکان‌پذیر است بنابراین لازم است ابتدا به آستارا بروید. سفر به آستارا را می‌توانید با قطار یا خودروی شخصی انجام دهید. نکته مهم اینکه، هرشب در ساعت ۸، یک قطار از مبدا آستارا به مقصد باکو حرکت خواهد کرد و پس از طی حدود ۱۰ ساعت به مقصد خواهد رسید.

سفر به نخجوان با قطار

برای سفر به نخجوان با قطار باید ابتدا به مشهر سفر کنید. تنها خط ریلی بین ایران و نخجوان از مبدا مشهد است. در ایستگاه راه‌آهن نخجوان هر جمعه و دوشنبه یک قطار به سمت نخجوان حرکت می‌کند. قطارهای برگشت نیز هر شنبه و یکشنبه از نخجوان حرکت دارند.

تصویر سفر با قطار

سفر به گرجستان با قطار

پیشتر در بررسی راه‌های سفر با قطار به ارمنستان گفتیم که می‌توان از ایران به تفلیس با قطار سفر کرد. به‌این ترتیب، گرجستان نیز به کشورهایی که می‌توان از ایران با قطار به آن‌ها سفر کرد اضافه می‌شود. اما نکته مهم اینکه، سفر به تفلیس گرجستان با قطار نیز تنها از طریق شهر باکو در آذربایجان امکان‌پذیر است. درواقع شما برای سفر به تفلیس لازم است ابتدا خود را به آستارا برسانید، سپس به باکو بروید و بعد از باکو، ‌قطارهایی را که به سمت تفلیس حرکت می‌کنند انتخاب کنید.

سفر با قطار به ترکمنستان

ترکمنستان نیز از طریق یک خط ریلی بین گرگان و اینچه برون، به  یکی از کشورهایی که می‌توان از ایران با قطار به آن‌ها سفر کرد اضافه می‌شود.

تصویر سفر با قطار

سخن پایانی

ممکن است در این لیست، گاهی نام شهر کربلا را نیز مشاهده کنید. اما باید گفت، بین ایران و عراق در هیچ‌یک از شهرها خط ریلی وجود ندارد. برای سفر به عراق با قطار، لازم است که با قطار به مرز شلمچه بروید. از مرز با اتوبوس‌های مخصوص به بصره برسید. از بصره، با قطار به سمت کربلا حرکت کنید. بنابراین، سفر با قطار به کربلا سفر ریلی کاملی نیست و نمی‌توان عراق را یکی از کشورهایی که می‌توان از ایران با قطار به آن‌ها سفر کرد دانست. درنهایت اینکه، خطوط ریلی بین ایران و کشورهای همسایه‌اش چندان زیاد نیست و بهترین سفرها را با قطار می‌توان به ترکیه داشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تورهای موجود برای کشورهایی که می‌توان با قطار از ایران به آن‌ها سفر کرد

6LdGk0sdAAAAAJaIEjas3JSCxphxBTtI-jmEENkm